Carila di sini beb...

Bagila hamster ni makan..

Nak bagi makan, klik saja dalam kotak tu..
Nak bagi minum, klik penutup botol susu tu..
Nak dia jalan di bulatan balik, klik butang tengah bulatan tu..

Lampu Solar

Wallpaper RR Raudah

Acuan Simen

Acuan Simen
Klik di sini untuk melihat pelbagai gambar dari pelanggan

KISAH PUTERI RAJA RATU

Thursday, March 30, 2017

Resepi Lasagna Roti

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Kali ini Ratu ingin buka segmen Berkongsi Resepi. Ratu akan kumpulkan semua post yang berkaitan dengan menu makanan yang menarik perhatian Ratu untuk dikongsikan di sini. 

Resepi yang Ratu kongsikan ini kebanyakkannya dari facebook yang mana Ratu rasa seperti ingin mencubanya dan mungkin bukan Ratu sahaja malah korang semua mungkin ingin mencubanya. Iyalah ilmu perlulah kita kongsi kan. Huhu..


Inilah menu yang ingin Ratu kongsikan. Menu lasagna ini hanya menggunakan  roti sahaja dan tak perlukan kepingan lasagna.

Bahan-bahan:
12 keping roti
3 biji telur
200 ml susu segar
8 keping keju
1 cawan Mozzarella cheese (diparut)
1 cekak daun sup
1 biji cili merah (dihiris)
4 sudu besar sos lada hitam
4 sudu besar sos tomato
300 gram daging cincang
3 ulas bawang putih (dicincang)
1 biji bawang besar (dicincang)
1 cubit garam dan gula

Cara-cara Penyediaan:
Inti Daging
1. Panaskan minyak. Tumis bawang putih dan bawang besar sehingga naik bau.
2. Masukkan daging dan masak sehingga daging empuk.
3. Masukkan sos lada hitam, sos tomato dengan sedikit air.
4. Perisakan dengan garam dan gula secukup rasa.
5. Masukkan daun sup dan cili merah.
6. Masak sehingga daging masak dan kering.
7. Ketepikan dan biarkan inti daging sejuk.
 
Lasagna Roti
1. Sapukan keseluruhan loyang dengan mentega.
2. Pukul telur dan susu sehingga sebati.
3. Celup roti ke dalam bancuhan susu tadi dan susun ke dalam bekas sehingga penuh.
4. Tuangkan separuh dari inti tadi ke atas roti dan ratakan.
5. Susun kepingan keju ke atas daging.
6. Ulangi dan tambah lagi satu lapis roti dan daging.
7. Akhir sekali, taburkan parutan keju Mozzarella di atas lapisan atas sekali.
8. Jika ada lebihan telur, siramkan di atas roti.
9. Bakar pada suhu 180ยบC lebih kurang 40 minit.



Sedia untuk dihidangkan. Santapan menu sarapan yang mengenyangkan.

Tatapan dari,

Wednesday, March 29, 2017

Acuan Simen Sudah Sampai Ke Tangan Pemiliknya

Alhamdulillah.. Sambutan yang baik untuk acuan simen ini. Kali ini Ratu tidak menang tangan packing acuan simen untuk diposkan kepada pemiliknya. 

Alhamdulillah, rezeki tidak salah alamat. Tidak putus orang membeli acuan simen ini setiap hari. Ini antara acuan yang sudah packing untuk tujuan pengeposan.



Gambar seterusya,


Alhamdulillah.. bulan ini permintaan agak serata antara acuan bulat dan 4 segi. Ada yang inginkan 2 unit acuan bulat. Tidak kurang juga pelanggan RR Raudah membeli 1 unit acuan bulat dan 1 unit acuan 4 segi.


Ini antara acuan yang selamat sampai ke tangan pemiliknya,


Ia kelihatan cantik setelah acuan ini digunakan di halaman rumah,



Sebenarnya, ada lebih kurang 60 ke 70 keping gambar yang dikongsikan dari pelanggan kami di RR Raudah untuk tontotan dan rujukan semua. Boleh layari facebook kami RR Raudah (Klik perkataan ini)

Kami mengalu-alukan para-para kontraktor untuk memiliki acuan simen RR Raudah ini bagi menambahkan daya kreativiti anda mencantikkan lagi rumah pelanggan anda.

Kami juga mengalu-alukan para-para peminat halaman rumah rumah yang menarik untuk memiliki acuan simen RR Raudah ini dan boleh melakukannya sendiri (DIY) di rumah.

Kami bantu anda merealisasikan impian anda..
Anda puashati, kami senanghati..

Layari ruang facebook kami --> RR Raudah
Untuk melihat lebih banyak hasil kerja daripada pelanggan-pelanggan kami.

Boleh hubungi Ratu 012-6844870 Ely
Jangan tunggu lama nanti stok kehabisan !!!

Tatapan dari,

Wednesday, March 22, 2017

Aktiviti Mewarna Bersama-Sama

Cuti hujung minggu ini Ratu luangkan sedikit masa untuk bersama-sama Puteri Raja Ratu membuat aktiviti mewarna bersama-sama di rumah ibubapa Ratu. Niat Ratu buat aktiviti sebegini ialah untuk cuba mendidik Puteri Raja Ratu agar dapat mewarna dengan teknik yang betul. Tak de la nanti dia mewarna sekejap menegak dan lepas tu melintang pulak. Jadi gambar tu kelihatan tidak diwarnakan sepenuhnya

Inilah hasil kerja mewarna kami,


Inilah hasil mewarna daripada Ratu,


Ini pula hasil mewarna daripada Puteri Raja Ratu,


Emm.. Ratu nak warna hijau, Puteri Raja Ratu pun ikut. Ratu hendak warna biru. Puteri Raja Ratu pun ikut. Bila ditanya kenapa ikut Ratu. Katanya, dia sayang ibunya la tu sebab dia ikut ibunya pilih warna apa. Emm.. So sweetttttt..

Tapi apa yang Ratu ingin capai melalui aktiviti ini tercapai jua. Puteri Raja Ratu dapat mewarna dengan baik. Ketika sesi mewarna ini, Ratu kerap ingatkan Puteri Raja Ratu. Tak nak ada warna putih. Kalau hendak warna hijau, warnakan semua hijau. Kalau hendak warna merah, warnakan semua merah. Hehe..

Tatapan dari,

Tuesday, March 21, 2017

Aktiviti Puteri Raja Ratu Di Tadikanya

Assalamualaikum dan asalam sejahtera kepada semua pengunjung setia Teratak Istana Raja Ratu. Kali ini Ratu hendak kongsikan sedikit aktiviti Puteri Raja Ratu di tadikanya.

Ratu suka tengok gambar aktiviti Puteri Raja Ratu di sekolah. Gambar ini Ratu perolehi melalui group whatsapp. Aktiviti minggu ini adalah bina bangunan. Bila balik sekolah je mulalah Puteri Raja Ratu ini bercerita tentang aktivitinya di sekolah. Kemudian gambar pun Ratu terima melalui group whatsapp.

Inilah antara gambarnya,


Ini gambar kedua,

 
Ini antara gambar rakan-rakannya,


Bukan main gembira lagi Puteri Raja Ratu ini di selahnya. Alhamdulillah. Puteri Raja Ratu selesa dengan kelasnya. Ratu tengok pun perkembangan Puteri Raja Ratu dalam pembelajarannya juga sangat baik. Dah belajar macam-macam termasuk solat dan wuduk. Alhamdulillah.

Tatapan dari,

Tuesday, March 14, 2017

Emm.. Puteri Raja Ratu kali ini merengek hendak mainan. Emm.. rasanya dah lama tak belikan dia mainan. oklah Ratu layan je la Puteri Raja Ratu ni.

Dalam banyak-banyak mainan, ini yang dipilihnya.


Mainan ini diberikan kenderaan yang kelihatan seperti dibina dari kapur syiling. Kenderaan ada pelbagai jenis. Tapi yang tinggal hanya kapal laut dan kapal terbang. Kenderaan ini serba putih dan cat air yang dibekalkan itulah yang akan mencorak dan menyerikan rupabentuk kenderaan itu.

Sampai sahaja di rumah tok ayah dan tok maknya, bukan main berkobar-kobar lagi hendak buat dan warnakan kenderaan ini. Tak sabar-sabar katanya. Tapi kenalah alas suratkhabar dan sediakan air untuk basuh berus cat tu.

Ini antara aktiviti mewarna menggunakan cat air,


Inilah hasilnya kerjanya di rumah Tok ayah dan Tok maknya,


Bagus juga aktiviti seperti ini. Ianya dapat meningkatkan daya kreativiti dalam menyiapkan kenderaan ini dan semuanya dilakukan secara D.I.Y (Do It Yourself). Dah siap mewarna kena keringkan. Kemudian kena pasangkan pelekat magnet yang dibekalkan di belakang kenderaan tersebut. Dan kenderaan itu kini boleh diletakkan di pintu peti ais dan papan putih kan. 

Alhamdulillah, aktiviti yang menyeronokkan.

Tatapan dari,

Friday, March 3, 2017

Salam Takziah Tan Sri Jins Shamsudin

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pengunjung setia teratak istana ini. Semalam kita dikejutkan dengan berita pemergian pelakon lagenda yang dihormati Tan Sri Jins Shamsudin.

Ratu difahamkan usianya kini adalah 81 tahun dan dia meninggal di salah sebuah klinik di Taman Melawati akibat sesak nafas selepas tercekik kuih dikediamannya. Setelah arwah ini meninggal barulah Ratu tahu bahawa nama-nama anaknya bermula dengan Hang iaitu Hang Jebat dan Hang Nadim.


Sepanjang tempoh penglibatan arwah dalam dunia seni banyak jasa dan baktinya. Antara cerita yang masih lagi di ingatan Ratu adalah Bukit Kepong dan Ali Setan. Ratu suka tengok arwah ini begitu aktif sebelum arwah disahkan menghidap penyakit Alzheimer menyebabkan arwah hilang ingatan dan tidak boleh bercakap. Sebelum arwah menghidap penyakit itu, arwah sangat aktif dalam bidang seni dan sangat berdisplin. Dalam usianya sebegitu, arwah sanggup melanjutkan pengajian sehingga menerima Ijazah Kehormat Sarjana Persuratan di Universiti Sains Malaysia. Kesunguhhannya ini mengkagumkan Ratu.

Apa-apaun marilah kita mensedekahkan Al-Fatihah kepada arwah. Moga-moga arwah ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Amin..
Al-Fatihah..

Tatapan dari,

Kipas Solar

Kipas Solar
klik la gambar ni.. boleh juga call 012-6844870/ 017-2120267